2022-10-04 09:00Pressmeddelande

Panduro publicerar sin hållbarhetsrapport för verksamhetsåret 2021/22

Med utgångspunkt i visionen om att skapa en fantasifull och kreativ framtid för kommande generationer beskriver Panduro i sin senaste hållbarhetsrapport hur företaget konkret arbetar med hållbarhet i hela sin värdekedja och vilka framsteg som gjorts under 2021/22. I rapporten presenterar Panduro också ett nytt mål för att minimera hållbarhetsrisker i sina leverantörskedjor. Detta innebär att det under 2022/23 ska göras riskanalyser inom områdena miljö, sociala förhållanden och korruption hos Panduros största leverantörer.

– Summan av många små förbättringar blir stor och det är också så vi måste se på hållbarhetsarbetet – att varje liten skillnad bidrar till en större förändring och förbättring, säger Panduros CEO Rickard Kemfors.

Panduro har under det senaste året lanserat nya e-handelslådor som är tillverkade av material från ansvarsfullt brukade och FSC®-certifierade skogar, återvunnet material samt material från andra kontrollerade källor. Lådorna har också anpassats efter innehållet, vilket innebär att det skickas mindre onödig luft. Samtidigt fortsätter tidigare mål om att göra produktförpackningarna under eget varumärke 100 procent återvinningsbara senast 2025/26. Under det gångna året har Panduro bland annat bytt ut sina pyssellådor i plast till förpackningar av kartong. På sikt har Panduro också satt upp det ambitiösa målet om att endast utföra och köpa fossilfria transporter senast år 2030.

Utvalda höjdpunkter från året:

• Ett steg har tagits mot att förbättra arbetet med uppföljningen av leverantörernas hållbarhetsprestanda genom ett nytt verktyg för att analysera hållbarhetsriskerna i våra leverantörskedjor.
  • Fler miljömärkta varor har introducerats till sortimentet för att kunna erbjuda kunderna ytterligare hållbara alternativ.
  • Återkommande medarbetarundersökningar har införts som ett verktyg för att främja trivsel, engagemang och välmående på arbetsplatsen.
  • Ännu fler fossilfria leveransalternativ till e-handelskunder erbjuds nu för att kunna nå det ambitiösa målet att endast utföra och köpa fossilfria transporter senast år 2030.
  • Materialvalen i förpackningar till produkter har fortsatt förbättrats för att öka återvinningsgraden. Bland annat har nya FSC®-märkta e-handelslådor lanserats som även har optimerats för att skicka så lite luft som möjligt.

Läs hela Panduros hållbarhetsrapport för 2021/22:
Svenska
Danska
Norska
Engelska

Panduro grundades 1954 av Carlo Panduro i Danmark, men har sedan 1962 huvudkontor i Malmö. Idag är Panduro en marknadsledande leverantör av hobbymaterial och kreativa produkter och innefattar varumärkena Panduro, Pando by Panduro, Kreatima samt Pipoos. Gruppen har en omsättning på över 1 000 MSEK och omkring 650 medarbetare. Panduro möter kunderna online och via 95 egna butiker i Sverige, Danmark, Norge, Holland och Belgien. Sortimentet består av cirka 18 000 artiklar. Panduro ägs av Peter Panduro, Thomas Panduro och Jesper Panduro.